And Now and Here


Beyond the Duality of Life and Death

Osho Boeken kopen

Most of us look for security in our relationships, in our choice of living and working conditions, and in our finances. Underlying this search for security is a deep, instinctive fear of death, which continually colors our lives and drives our focus outward, toward survival. But we also have a longing to turn inward, to relax deeply within ourselves, and experience the sense of freedom and expansion this brings.

With this book we can start exploring our inner world without fear. At the end of the first chapters there are meditations guided by Osho One of these meditations has been recorded with music and included as a CD with this book. Called Relaxing the BodyMind Meditation it is a gentle yet profound process and technique that can be used again and again to deepen our experience of awareness and relaxation.

This book is available for the first time in hardcover format, combining the original two volume paperback version into one beautiful volume.

Inclusief meditatie CD: Relaxing the Body mind

Osho heeft het er in dit boek And Now and Here over hoe natuurlijk de dood als onderdeel van het leven is. Alleen gaan wij er kunstmatig mee om.

And Now and HereHet leven zoals wij dat kennen is alleen maar een voertuig, het is niet eeuwig. Maar we willen wel dat het eeuwig is. En daarom gaan we rennen, we snellen weg voor de dood.
Echter, zo geeft Osho aan: als wij voor de dood wegrennen, gaat zij ons leven beheersen.
Hoe harder wij wegrennen, des te meer zit zij ons op de hielen.

Het boek is gemakkelijk verkrijgbaar in de Boekhandel.

Review And Now and Here

De twee oorspronkelijke delen van And Now and Here zijn in een dik boek verenigd, uitgebracht.
En wat een design heeft het!
Op het glanzend zwarte boek is een rank blad zichtbaar en voelbaar: het ligt op de cover.

En aan de punt van het blad hangt een druppel: een dauwdruppel of een regendruppel.
Meer Nu en Hier dan een druppel die vol aan een blad hangt, klaar om te vallen, kun je je niet voorstellen.

Osho heeft het er in dit boek over hoe natuurlijk de dood in het leven is. Alleen gaan wij er kunstmatig mee om. En hij vertelt over een man die begon weg te rennen voor zijn eigen schaduw. Hij was gek, maar dit werd niet onderkend.
En hij kon niet meer stoppen. Hij werd er door beheerst en zo werd hij alsmaar meer idioot.

Maar dit is in feite wat wij doen met de dood.
Het leven zoals wij dat kennen is alleen maar een voertuig, het is niet eeuwig. Maar we willen wel dat het eeuwig is. En daarom gaan we rennen, we snellen weg voor de dood.
Echter, zo geeft Osho aan: als wij voor de dood wegrennen, gaat zij ons leven beheersen.
Hoe harder wij wegrennen, des te meer zit zij ons op de hielen.

Het is dus zaak, is Osho’s reminder aan ons, om “rond te komen” met de dood. Hij benadrukt in dit boek met klem, dat nergens meer onwaarheid over bestaat dan over de dood.
We zien de dood als het totaal verdwijnen van iemand. Maar het is als bij de dauwdruppel.
Op een gegeven moment lijkt die ook helemaal weg te zijn.
Toch is ze er nog steeds, maar ze is in een andere hoedanigheid overgegaan.
Zij is verdampt door de kracht van de zon.
En daardoor heeft zij een meer subtiele vorm aangenomen.
Dat gaat bij ons mensen precies zo.

We kennen de Dood alleen van de Buitenkant

We hebben de ervaring van de dood niet: we zien het van de buitenkant, bij andere mensen.
Echter je kunt nu al een bepaalde vertrouwdheid met de dood krijgen door je open te stellen voor de boodschap van de mystici.
Geboorte en dood zijn gewoon tussenstations: je stapt in en je stapt ook weer uit.
En let wel: het enige wat je op je doorgaande reis meeneemt, is, wat je innerlijk vergaard hebt.
Je ontdekkingen omtrent eeuwigheid liggen in je verankerd en zijn deathproof, zo kun je zeggen.

In het boek wordt nu de brug naar meditatie geslagen. In meditatie sterf je. Er is na elke meditatie een stukje van je gestorven.
Of, zoals ik dat Osho pas geleden hoorde zeggen: als je je van iets bewust wordt, verdwijnt het.
En dan kan er iets nieuws verschijnen.
Dus, de angst voor de dood verdwijnt en het bewustzijn van onsterflijkheid komt er voor in de plaats.
Het ego lost op en in plaats daarvan is er de ervaring van egoloos zijn.

Geweldig is het daarom, dat je de inzichten in dit boek meteen kunt ervaren door een meditatie die je wordt aangereikt.
Achterin dit boek And Now and Here zit namelijk een CD met de geleide meditatie Relaxing the BodyMind. In 3 fasen word je tot steeds diepere ontspanning gebracht.

Je begint bij het lichaam. Dat is de eerste fase. En dit kun je veel meer ontspannen dan je voor mogelijk houdt. Op subtiele manieren houden we het vast: laat het gaan.

De Ademhaling vormt een Brug tussen Lichaam en Ziel

Daarna is de ademhaling aan de beurt, de tweede fase. De ademhaling vormt een brug tussen het lichaam en de ziel.
Diep verborgen in je ademhaling zit je levenskracht, prana. Daarom is het zo, dat iemand sterft als de ademhaling stopt.
Gedurende de meditatie ga je dieper en trager ademhalen.
De ademhaling wordt steeds rustiger, zelfs zo kalm dat je je dit niet had kunnen voorstellen.
Uiteindelijk zal er zelfs van een hele korte pauze sprake zijn tussen twee ademhalingen.
En dan kan zich een lichtflits over je hele wezen voordoen en daarin kun je je gescheiden zien van je lichaam.

Echter, dit zullen we niet echt opmerken als de mind heel erg verwikkeld is in gedachten.
Daarom richten we ons in de derde fase van deze meditatie op het ontspannen van de mind.
En ook daarbij worden we weer vanaf de CD geleid.
Als de drie fasen voorbij zijn, is er een periode van 10 minuten waarin we gewoon zitten en getuige zijn.
Het is een prachtige CD waar deze geleide meditatie opstaat, de Relaxing the Bodymind meditation.
Osho geeft een intro bij deze meditatie.
En daarna is er de diepe warme stem van Sudheer die op een heel soepele en uitnodigende manier instructies geeft.
En de vrouwelijke musicus Satyam heeft de muziek op deze CD verzorgd.
Het is heerlijk om je over te geven aan deze prachtige meditatie.

Osho heeft het verder in dit boek And Now and Here onder andere over: de ultieme vrijheid, spiritualiteit, esoterische inzichten en nog veel meer.
Veel uitleg gaat gepaard met ondersteunende verhalen, waardoor het gemakkelijk leesbaar is. 

Excerpt from And Now and Here

Chapter 10

The more a man lives in security, the more unconscious he will be. In security everything is known, familiar. The more one lives in insecurity, the more alert and conscious one will be. So ordinarily, except for the moments of danger, we are never alert, we are always asleep. If I suddenly point a dagger at your chest, you will become alert in many ways that you are not right now. With the dagger being pointed at your chest, there will be such a state of emergency, such a critical situation, that you cannot afford to be sleepy. No, at such a moment you cannot remain unalert. If you remain unalert in such a dangerous situation you will be risking death.

In that threatening moment your whole being will come to the point of crystallization, your whole attention will become condensed. Your whole attention will remain fixed on the dagger, you will become fully aware of it. It is possible this situation may last only for a second; nevertheless the fact is, your attention ordinarily becomes crystallized only in critical moments. Once the danger is over, you go back to your previous state, you go again into an unconscious state.

Danger has an Attraction

That seems to be the reason danger has an attraction. We love to take risks. A man gambles, for example. You may have hardly given a thought as to what makes him gamble. It is the element of danger that draws him to gambling. At the moment of placing his bet, he is more attentive than ever. A gambler has placed a bet of a hundred thousand dollars and is about to throw the dice. It is a very critical moment. In the blink of an eye, a hundred thousand dollars can go this way or that. In this moment he cannot afford to be sleepy; he will have to be aware. That moment of betting is certain to crystallize his attention. Now this may intrigue you, but in my view a gambler is also in search of meditation. Whether he knows it or not is another matter.

A man brings a wife home. Then, as the days go by and she becomes more and more familiar, he becomes less and less attentive toward her. She becomes as well known to him as the street he crosses every day – and suddenly the woman next door looks more attractive. The reason is nothing more than the fact that her unfamiliarity excites his attention. Looking at her, his attention has to become condensed; the focus of his eye changes immediately. Actually, the eyes of husbands and wives don’t change focus when they look at each other. In fact, a husband hardly ever looks at his wife; he avoids her. The way he lives and moves around her does not require him to pay any attention to her. Hence, in my view, the attraction for another woman or another man is really the attraction of attention. In that one moment, in that moment of thrill, the mind becomes fully alert. It has to – because only then is it possible to see somebody.

There is a chase going on – to have a new house instead of the old, new clothes instead of the old, a new position instead of the old. Deep down, all this chasing indicates a profound desire to experience crystallized attention – meditation. And all the joys in one’s life depend on how crystallized one’s attention is. The moments of bliss are the moments of crystallized attention. Hence those who wish to attain bliss must awaken. You cannot attain bliss in a sleepy state.

Religion is Search for Alertness

Religion is a search for alertness – meditation – and so is gambling. One who goes to battle, sword in hand, is in search of meditation too. One who goes hunting a tiger in the forest is also searching for meditation. And the one who is sitting in the cave with his eyes closed, working hard on his agya chakra, his third eye center, is searching for meditation as well. The search can be in a good or bad direction, in a desirable or undesirable direction, but the search is one and the same. A search may succeed or a search may fail, but the desire for searching is one and the same.

Meditation means the faculty of knowing, which is within me, coming to its total manifestation; so that no part of it remains dormant within – in seed form – so that the whole potential that I have for knowing does not remain just a potential. It becomes actual.