Nowhere to Go but In


Unique Answers to real Questions

In het boek ‘Nowhere to Go but In’ worden we uitgenodigd onze authenticiteit te verkennen. We dienen onszelf te bevrijden van wat ons opgelegd is door de maatschappij en wat niet wezenlijk van ons is.
Nowhere to Go but InMaar dat betekent niet, dat we ons ergens in de jungle moeten terugtrekken, zodat de maatschappij dan geen enkel schadelijk effect meer kan hebben.
Het gaat erom dat we ons bewust worden van wat er via conditionering in ons gebracht is.
En daarvan kunnen we ons, terwijl we ons in die maatschappij zelf bevinden, stap voor stap van bevrijden.
Het helpt al heel erg als we in dit opzicht niet bij de schuldvraag blijven steken.

Het boek ‘Nowhere to Go but In’ is verkrijgbaar bij de Boekhandel of via Internet.

Review van ‘Nowhere to Go but In’

Kijk naar dit boek ‘Nowhere to Go but In’ en een “Oooooh…….” ontsnapt aan je lippen. Bij mij is dat tenminste wel zo.

De frisheid van Awareness komt op je af. Je ziet de geboorte van de innerlijke boeddha, die daar altijd al diep in je verborgen lag.
Als je jezelf afpelt en ontdoet van oude conditioneringen, kom je telkens een laag tegen die meer authentiek en dus frisser is.

Osho wijst er ons in dit boek op, dat het nodig is om in jezelf te gaan, wil je de ware vrijheid ervaren.

We dienen onszelf te bevrijden van wat ons opgelegd is door de maatschappij en wat niet wezenlijk van ons is.
Maar dat betekent niet, dat we ons ergens in de jungle moeten terugtrekken, zodat de maatschappij dan geen enkel schadelijk effect meer kan hebben.
Het gaat erom dat we ons bewust worden van wat er via conditionering in ons gebracht is.
En daarvan kunnen we ons, terwijl we ons in die maatschappij zelf bevinden, stap voor stap van bevrijden.
Het helpt al heel erg als we in dit opzicht niet bij de schuldvraag blijven steken.

Misschien is het de schuld van de maatschappij, maar het is nu eenmaal zo. En we doen er het beste aan de volle verantwoordelijkheid voor de huidige situatie te nemen en dan proberen van binnenuit te veranderen.

We are the World

Als je jezelf verandert, verandert de wereld om je heen mee. Oftewel, je kunt zeggen: we are the World.

Toen de wetenschapper Skinner met zijn bevindingen naar buiten kwam, leek het alsof mensen volkomen maakbaar maken. Je zou, gewoon door prikkels van buitenaf, van iemand een God kunnen maken.
Osho noemt het een van de donkere periodes in de geschiedenis van ontdekkingen omtrent de menselijke ontwikkeling.
Het bestaan van bewustzijn werd volkomen overschaduwd door de mogelijkheden die conditionering leek te hebben.

Inmiddels is het vele jaren en vooral vele inzichten later. En wij mogen ons gelukkig prijzen, dat er voor ons een Meester beschikbaar is die ons keer op keer wakker schudt.
We zijn geneigd om dingen te willen leren, als we vastlopen in ons leven.
Maar de waarde van kennis blijkt betrekkelijk te zijn en van korte duur.

En het gaat niet om kennis, het gaat om ontwaken.
En dat is vele malen moeilijker, diepgaander en in feite totaal anders.
Het is ook een zeer subtiel proces.
Door mystici wordt meditatie wel vergeleken met de rand van een scheermes.
Het is balanceren op het scherpst van de snede.
Op het ene moment ben je bewust, maar het volgende kun je in de afgrond van onbewustheid stappen.

Osho heeft het in dit boek over verschillende manieren van bevrijding.
En hij doet dit aan de hand van het leven van Boeddha.
Eerst was er sprake van Nirvana, van bevrijd te zijn van de maatschappij.
In plaats van in de greep van conditioneringen te verkeren ontstond er het getuige zijn.
Er is dan nog geen sprake van de bevrijding van het lichaam.

Alles wat de natuur je heeft gegeven, wordt in de staat van Nirvana gereinigd en gezuiverd.
Maar deze dingen zullen alleen echt verdwijnen als het lichaam zelf ophoudt.
Boeddha verkeerde vanaf zijn 40e in de staat van Nirvana en was getuige.
Daarna leefde hij nog 40 jaar verder en volgde het ritme van zijn lichaam.

Hij ervoer wat honger en dorst was, had slaap nodig en maakte gezondheid en ziekte mee.
Daarna was er de bevrijding van zijn lichaam en dit betekende de staat van Mahanirvana, dat wil zeggen: de grote Nirvana.
Als zowel de maatschappij als het lichaam verdwenen zijn, blijft er louter ziel over, de absolute realiteit.Door sannyas te nemen begin je met je te bevrijden van het maatschappelijke.

En hoe kan dat anders dan door meditatie?

Meditatie zorgt voor bewustwording en dan kan het afpellen van de lagen beginnen.Meditatie is geen bezigheid zoals al onze andere bezigheden. Ja, dat is het alleen maar in het begin.

Maar daarna gaat het zich als een olievlek over je leven verspreiden.

Osho zegt dat zo mooi: “Meditatie is niet slechts een schakel in de keten van je activiteiten. Het is de draad waaraan alle bloemen van de guirlande zijn geregen.
Er ontstaat pas een echte guirlande als de draad door elke bloem loopt, dus als elk onderdeel van je leven wordt gekenmerkt door meditatie.”

Naar aanleiding van vragen van sannyasins worden er heel veel onderwerpen in dit boek behandeld, zoals: First: the Thirst, the Ecology of the Inner, Mysticism: Conscious Anarchy.