Hartstochtelijk Leven


Vrij zijn van druk, angst en frustratie

In Hartstochtelijk Leven wordt deze vraag gesteld: Waarom komen we eigenlijk zo weinig tot hartstochtelijk leven en maken we ons zo druk?
Want, dat dit gebeurt is een feit, voor wat de levenservaring betreft.
Hartstochtelijk LevenOok al hebben we meditatie ontdekt en een duidelijke plaats in ons leven gegeven, we blijven ons druk maken.
“De wereld heeft workaholics nodig”zegt Osho “Er is behoefte aan slaven, aan proletarische mensen, aan machines die domweg functioneren.”
En dat is de reden, dat je allerlei moralisten over het nut van werk hoort praten. Ze doen alsof werken op zich heel waardevol is.

Het boek is niet gemakkelijk verkrijgbaar meer, maar soms wel tweedehands, bij Boekhandel.

Review Hartstochtelijk Leven

De titel van dit in 2007 nieuw vertaalde Oshoboek is meteen al het overwegen waard. Waarom komen we eigenlijk zo weinig tot hartstochtelijk leven en maken we ons zo druk?

Want, dat dit gebeurt is een feit, voor wat betreft mijn ervaring.
Ook al hebben we meditatie ontdekt en een duidelijke plaats in ons leven gegeven, we blijven ons druk maken.

“De wereld heeft workaholics nodig” zegt Osho. “Er is behoefte aan slaven, aan proletarische mensen, aan machines die domweg functioneren.”
En dat is de reden, dat je allerlei moralisten over het nut van werk hoort praten. Ze doen alsof werken op zich heel waardevol is.
En natuurlijk heeft werken ook een bepaalde waarde, zo legt Osho ons uit: de zaken blijven immers draaiende.
Maar het gaat dan wel om een waarde die van het laagste niveau is.

Het werk van mensen is door de eeuwen heen uitgebuit.
We werken dagelijks vaak vanuit een automatisme en vanuit de slogan: wie niet werkt zal ook niet eten. En zo gaan we maar door.
Het brengt verdeling in de wereld. Want als je van bovenstaande uitgaat, betekent dat dus, dat wie niet werkt ook niet mag eten.
En in onze hedendaagse wereld zie je welke verstrekkende gevolgen deze stellingname heeft.
In het ene deel van de wereld lijden mensen aan over-vervetting en op diezelfde aardbol liggen mensen te creperen, omdat er geen voedsel is.

Het is ver van ons bed, af en toe storten we wat geld en verder halen we onze schouders op.
Wat kunnen wij hier tenslotte aan doen? Op het eerste gezicht niet veel, inderdaad. Maar Osho leert ons ook niet om revoluties te ontketenen. Hij wijst ons op het belang van rebellie: het gaat hem om individuele transformatie.

Als wij tegen alle stromingen in vasthouden aan het idee, dat iedere mens hier niet voor niets op aarde is, is dat een begin. Ieder die op deze planeet is, heeft het recht om te leven. En daar moet dus met gezamenlijke inspanning voor gezorgd worden. Net zoals dat in de Osho communes plaats vond en nog steeds gebeurt.

Ieder heeft zijn of haar bijdrage vanuit de eigen specifieke vermogens.
Niemand let erop of de ander wel genoeg doet en je zet elkaar niet onder druk.
Je bent niet bang om te l;aten zien wie je wezenlijk bent.

Hoe heilzaam leven in zo’n atmosfeer is, merk je als je in Poona verblijft.
De snelheid en gejaagdheid die je bij je hebt vanuit het Westerse leefpatroon, lost daar heel snel op.
Mijn ervaring is, dat je, als je in de nabijheid van het Osho Meditation Resort komt, gewoon langzamer gaat lopen. Het gaat vanzelf.

Een rust en ontspanning nemen bezit van je waar je vanzelf in meegaat. Het voelt natuurlijk aan. Dat is een geweldige stap naar hartstochtelijk leven toe.

Niet voor niets staat op de cover van dit boek de prachtige verstilde Boeddha afgebeeld die je bij het Welkomst Centrum in Poona aantreft. Wat voor jou hartstochtelijk leven is, vind je in jezelf. Daar wordt je de weg gewezen. En wat hier algemeen onder verstaan wordt, is waarschijnlijk iets heel anders.
Je bent pas een individu als je je eigen manier van hartstochtelijk Zijn volgt.

En dat kan niet anders dan ook goed voor je omgeving uitpakken.
Kijk op de cover van het boek. Als jij ervoor gaat om een kleurrijke bestaan te leiden, dan breng je dit met golven de wereld in.
Wij mensen hebben een oneindige vrijheid en we maken daar meestal te weinig gebruik van.
We hoeven niet te leven zoals de Westerse cultuur ons dit voorschotelt.

We hoeven niet naar de wensen van de maatschappij te leven en te zorgen dat we goed geoliede machines zijn. Osho drukt dat zo prachtig uit: “Er zijn maar drie wezenlijk dingen die in je leven gebeuren.

Een heeft er al plaats gevonden, dat is je geboorte. Daar kon je niets aan doen. De volgende is de dood. Die is je nog niet overkomen en daar kun je ook niets aan doen.Laat die dus gewoon voor wat ze zijn, ze liggen buiten je invloedssfeer. Maar tussen je geboorte en dood strekt zich je leven uit dat het waard is om hartstochtelijk geleefd te worden, vol liefde en vreugde.”

Als we in het moment leven en bereid zijn om ook elk ogenblik het verleden achter ons te laten, raken we aan het goddelijke. We ontdekken de waarheid omtrent ons leven.
Dit boek hartstochtelijk leven is de vertaling van een gedeelte van Osho’s Satyam Shivam Sunderam.

Er wordt regelmatig gerefereerd aan het vinden van jouw eigen waarheid. En er zijn niet zoveel mensen die daarvoor gaan in hun leven. Je aanpassen en slaafs doen wat de wereld verlangt is meestal een gemakkelijkere weg.

Paddy was kort geleden lid geworden van de plaatselijke club voor parachute springen.
En op een dag steeg hij mee op om zijn eerste sprong te maken.
Alles ging goed, totdat Paddy aan de beurt was om te springen.
“Wacht eens even!”riep de instructeur tegen hem “je draagt geen parachute.”
“Wat geeft dat?”antwoordde Paddy “We zijn alleen nog maar aan het oefenen.”
Een dergelijk antwoord getuigt van volgzaam zijn en niet zelf je ogen open doen om te zien wat er werkelijk speelt.

Zo leid je een model leven, want je gaat niet bij je eigen innerlijk te rade.
Maar we kunnen WEL een hartstochtelijk leven leiden. En daarbij kan dit boek een belangrijke wegwijzer zijn.